Znacznik

Poznańskie lotnisko mocno stawia na wodór

Port Lotniczy Ławica rozwija infrastrukturę wodorową.

W nadchodzących latach na Ławicy ma powstać stacja do produkcji i przechowywania ekologicznego paliwa.

Plany zakładają, że obok farmy fotowoltaicznej wielkości 22 boisk do piłki nożnej stanie kolejna, która zostanie wykorzystana do produkcji wodoru.

W 2026 Jego sprzedaż może się stać największym – poza lotniczym – źródłem przychodów lotniska. Władze portu chwalą się, że już teraz jesteśmy prekursorami wykorzystania rozwoju tej technologii.

11 czerwca odbyło się spotkanie w ramach Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027. Poznań – Ławica bierze udział w projektowanym zadaniu pod nazwą BSR Hydrogen Air Transport. Port Lotniczy Poznań – Ławica stawia na czystą energię i chce produkować wodór.
W projekt ten jest zaangażowanych 16 różnych organizacji z krajów nadbałtyckich – z siedmiu państw. W sumie te organizacje skupiają ponad 40 regionalnych lotnisk, między innymi w Tallinie, Rydze, ale także 10 lotnisk w Finlandii, Szwecji i jedno w Polsce – Ławicę.

Produkowany wodór miałby być zużywany przede wszystkim na lotniskach, ponieważ jego transport jest trudny i kosztowny.

Ławica chce produkować nawet do tysiąca ton wodoru rocznie. To tyle ile wystarczy na zatankowanie do pełna ponad 110 tysięcy samochodów napędzanych tym paliwem.
Jeżeli udałoby się wprowadzić stosowne zmiany w KPO pozwalające na finansowanie zakupu elektrolizerów projekt mógłby ruszyć już w połowie 2026 roku.