Poznańskie lotnisko mocno stawia na wodór
Port Lotniczy Ławica rozwija infrastrukturę wodorową.
W nadchodzących latach na Ławicy ma powstać stacja do produkcji i przechowywania ekologicznego paliwa.
Plany zakładają, że obok farmy fotowoltaicznej wielkości 22 boisk do piłki nożnej stanie kolejna, która zostanie wykorzystana do produkcji wodoru.
W 2026 Jego sprzedaż może się stać największym – poza lotniczym – źródłem przychodów lotniska. Władze portu chwalą się, że już teraz jesteśmy prekursorami wykorzystania rozwoju tej technologii.
11 czerwca odbyło się spotkanie w ramach Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027. Poznań – Ławica bierze udział w projektowanym zadaniu pod nazwą BSR Hydrogen Air Transport. Port Lotniczy Poznań – Ławica stawia na czystą energię i chce produkować wodór.
W projekt ten jest zaangażowanych 16 różnych organizacji z krajów nadbałtyckich – z siedmiu państw. W sumie te organizacje skupiają ponad 40 regionalnych lotnisk, między innymi w Tallinie, Rydze, ale także 10 lotnisk w Finlandii, Szwecji i jedno w Polsce – Ławicę.
Produkowany wodór miałby być zużywany przede wszystkim na lotniskach, ponieważ jego transport jest trudny i kosztowny.
Ławica chce produkować nawet do tysiąca ton wodoru rocznie. To tyle ile wystarczy na zatankowanie do pełna ponad 110 tysięcy samochodów napędzanych tym paliwem.
Jeżeli udałoby się wprowadzić stosowne zmiany w KPO pozwalające na finansowanie zakupu elektrolizerów projekt mógłby ruszyć już w połowie 2026 roku.