Znacznik

Jest wstępna aktualizacja „Krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu do 2030 r.”

Polska przygotowała pierwszą wersję zaktualizowanego Krajowego Planu Energii i Klimatu (KPEiK), kluczowego dokumentu dotyczącego energetyki i innych sektorów gospodarki. W dniu 1 marca br. przekazano tę wstępną wersję do Komisji Europejskiej. Wkrótce rozpoczną się obszerne konsultacje dotyczące tego projektu.

Przekazany dokument to aktualizacja Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu na lata 2021–2030 z 2019 roku. Nowa wersja nosi tytuł „Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 roku” i przedstawia pierwszy z dwóch scenariuszy analitycznych, zwany scenariuszem bazowym (WEM – z istniejącymi środkami).

Ten scenariusz odzwierciedla aktualną ocenę potencjalnego wkładu Polski w osiągnięcie celów klimatyczno-energetycznych UE do 2030 roku. Trajektoria w tym scenariuszu ma umożliwić osiągnięcie redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce na poziomie zbliżonym do celu unijnego, tj. 55%. Bardziej ambitny scenariusz transformacji (WAM – z dodatkowymi środkami), nad którym obecnie pracuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zostanie zaprezentowany w docelowym dokumencie.

Najważniejsze aktualizacje

„Prognozy towarzyszące dotychczasowemu KPEiK wskazywały, że udział OZE w produkcji energii elektrycznej może osiągnąć ok. 32% w 2030 r. i blisko 40% w 2040 r. Dzięki dynamicznemu rozwojowi fotowoltaiki i energetyki wiatrowej na lądzie, a także dzięki systemom wsparcia i inwestycjom w infrastrukturę liniową ocena możliwego udziału OZE w elektroenergetyce mogła znacznie wzrosnąć w porównaniu do prognoz z KPEiK z 2019 r.” – wskazano w aktualizacji.

Wyższe wartości, o których mowa to ok. 50,1% udziału OZE w finalnym zużyciu energii w elektroenergetyce w 2030 r., a w 2040 r. – 59,1% (szacunki nie mają charakteru celu). Dzięki temu Polska może osiągnąć 46% redukcji emisji w sektorze elektroenergetycznym w stosunku do poziomu z 2005 r.

Ponadto prognozy dotyczące całej gospodarki wskazują, że Polska może osiągnąć redukcję gazów cieplarnianych o 35% w 2030 r. (do poziomu ok. 288 mln t ekw. CO2) w stosunku do 1990 r. To również są wartości szacunkowe, które nie stanowią celu.

Nie ominięto również tematu zrównoważonej mobilności. Według prognoz w 2030 r. w Polsce może być zarejestrowanych ponad 1,46 mln pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Liczba pojazdów lekkich może osiągnąć ponad 1,45 mln (0,8 mln pojazdów BEV oraz 0,65 mln pojazdów hybrydowych typu plug-in), natomiast pojazdów ciężkich ponad 7 tys., w tym ponad 4,5 tys. stanowić mogą zeroemisyjne autobusy miejskie (wodorowe i elektryczne).