Znacznik

Icelandair będzie latać na prąd i wodór

Narodowy islandzki przewoźnik zawarł porozumienie z dwoma firmami, które w przyszłości pomogą Icelandair realizować loty zasilane czystą energią. Jak uważa rząd, krótkie islandzkie trasy krajowe są idealnym miejscem do wprowadzania tego typu ekologicznych rozwiązań.

Grupa Icelandair zawarła wstępne umowy z Universal Hydrogen oraz Heart Aerospace, której przedmiotem są samoloty napędzane wodorem i energią elektryczną – poinformował przewoźnik w czwartek (15.07).

– Z dumą ogłaszamy, że jesteśmy jedną z pierwszych linii lotniczych, które sprawdzą możliwości energii elektrycznej i wodorowej. Icelandair podpisał listy intencyjne dotyczące dwóch interesujących projektów, których celem jest dekarbonizacja lotów pasażerskich, co może zrewolucjonizować krótkir loty krajowe w ciągu zaledwie kilku lat – pisze przewoźnik w oświadczeniu.

Porozumienie z Universal Hydrogen dotyczy technologii pozwalającej na konwersję regionalnych samolotów do możliwości zasilania wodorem – konkretnie chodzi o samoloty Bombardier Dash-8 posiadane przez Icelandair. Druga z umów przewiduje współpracę przy rozwoju oraz nabycie elektrycznej maszyny Heart Aerospace ES-19.

ES-19 to projekt samolotu z 19 miejscami, który został zaprezentowany przez szwedzkiego producenta w 2019 r. Maszyna będzie miała zasięg ok. 215 mil morskich (400 km). Decyzja Icelandair o podpisaniu listu intencyjnego jest postrzegana przez Heart Aerospace jako silne poparcie dla realizacji planów producenta.

W marcu 2021 r. także Finnair zasygnalizował zamiar dodania do swojej floty samolotów elektrycznych, podpisując list intencyjny z Heart Aerospace obejmujący 20 regionalnych ES-19. Z kolei kilka dni temu amerykańscy przewoźnicy United i Mesa Airlines podpisali list intencyjny dotyczący przyszłego zakupu nawet 200 egzemplarzy maszyny od Heart Aerospace. Wcześniej zainteresowanie modelem ES-19 wyraził także SAS, Widerøe oraz BRA.

Jak podkreśla Icelandair Group, aby osiągnąć globalne cele w zakresie emisji dwutlenku węgla, należy jak najszybciej wprowadzić lepsze dla środowiska rozwiązania w zakresie podróży lotniczych. Jak uważa także sam rząd, krótkie trasy lotów krajowych w Islandii sprawiają, że kraj ten jest idealnym miejscem do wprowadzania czystej energii.

W 2021 r. islandzka regionalna linia lotnicza Air Iceland Connect, która połączyła się z Icelandair, oferuje loty ze stolicy kraju do miast Akureyri, Egilsstaðir, Vestmannaeyjar i Ísafjörður, a także rejsy na Grenlandię.

W ostatnim czasie zawrotnego tempa nabiera wyścig na drodze do elektrycznych lotów pasażerskich – w połowie marca 2021 r. współpracę z norweskim przewoźnikiem Widerøe ogłosił Rolls-Royce, którego samolot elektryczny ma być gotowy już w 2026 r. W lutym br. Archer Aviation oraz United Airlines ogłosiły partnerstwo w kwestii rozwoju projektu elektrycznych maszyn typu eVTOL, z kolei w zeszłym roku Electric Aviation Group zaprezentowała projekt samolotu hybrydowego, który ma być eksploatowany od 2028 r. Już kilka lat temu współpracę z easyJetem nawiązał amerykański start-up Wright Electric, którego samolot elektryczny ma przewozić co najmniej 120 osób na dystans do ok. 500 kilometrów.

Heart Aerospace to szwedzki start-up z siedzibą w Göteborgu, założony z inicjatywy Electric Air Travel in Sweden (ELISE), sfinansowany przez szwedzką agencję innowacji Vinnova. Obecnie wspierany przez EQT Ventures, szwedzki fundusz typu venture capital, a także rządy krajów skandynawskich oraz Unii Europejskiej.

Źródło: www.pasazer.com