Znacznik

Bezemisyjny samolot przyszłości

Oczekiwanie na elektryczny samolot z wodorowymi ogniwami paliwowymi właśnie się skróciło. Amerykańska firma ZeroAvia jest o krok bliżej do wprowadzenia na rynek swojego zeroemisyjnego samolotu elektrycznego, zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Baterie i ogniwa paliwowe zostały już wykorzystane w wielu ciężkich zastosowaniach naziemnych, w tym w półciężarówkach, lokomotywach i pojazdach budowlanych oraz w stacjonarnych systemach magazynowania energii. Wysłanie ich na pokład samolotu to zupełnie inna sprawa, ale nagły wzrost aktywności tej jesieni wskazuje, że bezemisyjne samoloty są bliskie. Na przykład, jeśli chodzi o baterie, jesienią ubiegłego roku amerykańska firma Eviation ogłosiła pierwszy publiczny lot testowy 9-miejscowego samolotu zasilanego bateriami. Firma Heart Aerospace jest również na dobrej drodze do komercyjnego rozwoju swojego 30-miejscowego samolotu elektrycznego zasilanego bateriami. W podobnym tempie powstają samoloty na wodorowe ogniwa paliwowe. W grudniu amerykański startup ZeroAvia ogłosił, że jego zmodernizowany 19-miejscowy Dornier 228 z napędem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe otrzymał pozwolenie na lot od brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zezwolenie CAA potwierdza wyniki badań inżynieryjnych i naziemnych przeprowadzonych przez ZeroAvia, co otwiera drogę do komercjalizacji. Dornier bazuje na wcześniejszych pracach ZeroAvii nad sześciomiejscowym samolotem elektrycznym. Początkowo skupiono się na osiągnięciu zasięgu 300 mil dla 19-miejscowego samolotu. Do 2027 roku ZeroAvia przewiduje zwiększenie tego zasięgu do 700 mil dla 40-80 miejsc.

Wielka Brytania stawia na samoloty elektryczne z wodorowymi ogniwami paliwowymi
Nowe pozwolenie CAA wyznacza etap dla serii lotów testowych, które rozpoczną się w styczniu, z konwencjonalnym silnikiem na pokładzie dla bezpieczeństwa podczas początkowych lotów.

“19-miejscowy dwusilnikowy samolot został zmodernizowany w inżynieryjnej konfiguracji testowej, aby włączyć wodorowo-elektryczny silnik ZeroAvia napędzający śmigło na lewym skrzydle, działający obok pojedynczego silnika zapasowego Honeywell TPE-331 po prawej stronie dla odpowiedniej redundancji, aby umożliwić bezpieczne testowanie nowatorskiej technologii napędowej” – wyjaśniła ZeroAvia w komunikacie prasowym.

Jeśli loty testowe wypadną pomyślnie, ZeroAvia spodziewa się, że do końca 2023 roku złoży papiery dotyczące komercyjnych wersji swojego elektrycznego samolotu ZA600, liczącego od 9 do 19 miejsc. Kolejnym krokiem będzie dostawa układów napędowych do 2025 roku, do czego ZeroAvia wydaje się być dobrze przygotowana. Firma podaje, że złożyła zamówienia przedpremierowe na 1500 silników i nawiązała współpracę z siedmioma producentami samolotów oraz partnerami z branży paliwowej i portów lotniczych.

“Niskoemisyjny wodór jest naszym nowym domowym super-paliwem, które będzie miało kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa energetycznego i wypełnienia prawnie wiążącego zobowiązania do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r.” – wyjaśnił rząd Wielkiej Brytanii w aktualizacji swojej strategii dotyczącej wodoru latem ubiegłego roku.

więcej:

Źródło: cleantechnica.com