Znacznik

Komunikacja miejska oparta o wodór.

Zeroemisyjny transport publiczny to już nie kaprys, a konieczność. W niedługiej przyszłości komunikacja miejska ma być oparta o napęd wodorowy – list intencyjny z PKN ORLEN w tej sprawie podpisały Piła i Bielsko-Biała, a wcześniej m.in. Płock, Kraków, Włocławek czy Łódź.

PKN ORLEN podpisał kolejne listy intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe. O takiej przyszłości komunikacji miejskiej myśli Gmina Piła oraz Miejski Zakładem Komunikacji w Pile, a także z Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej.

Wcześniej porozumienia o współpracy PKN ORLEN podpisał także z innymi samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi czy MPK W Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

Efektem działań prowadzonych w ramach tych porozumień ma być m.in. stworzenie infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej specjalnie dla pojazdów komunikacji miejskiej. Jak wyjaśnia ORLEN, rozwój przyjaznych środowisku technologii wodorowych wpisuje się w strategię ORLEN2030, która zakłada wzrost znaczenia paliw alternatywnych.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN podkreśla, że Koncern zdaje sobie sprawę z dynamicznych zmian zachodzących na rynku paliw.

– Traktujemy je jako wyzwania, ale też szanse, które w pełni zamierzamy wykorzystać. W strategii ORLEN2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, ponieważ jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady chcemy zbudować pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, osiągając wymierne korzyści biznesowe. Wymiana informacji z partnerami pozwala nam lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne – tłumaczy Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Przypomnijmy, że Koncern jest także w trakcie wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, który na początku będzie produkował około 170 kg, a docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. Powstanie tam instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. PKN ORLEN rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Pod koniec ubiegłego roku na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych. PKN ORLEN posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich niemieckich stacjach paliw „star-Grupa ORLEN”, a wkrótce będzie dysponował także trzema punktami na czeskich stacjach „Benzina – Grupa ORLEN” – w Pradze, Litvinowie i Brnie, na których trwa już ich budowa. Ponadto w planach jest powstanie kolejnych stacji wodorowych w Czechach – w Pilźnie i w Pradze, na autostradzie D10.

Źródło: petronews.pl