Znacznik

Autobusy wodorowe już w przyszłym roku mogą trafić do poznańskiego MPK

Już w przyszłym roku na ulice Poznania wyjedzie 25 nowych autobusów w barwach MPK, cichych, o krótszym czasie ładowania od obecnie używanych wozów elektrycznych, ekologicznych – bo w zasadzie bezemisyjnych, których silniki jako produkt uboczny nie wypuszczają spalin, lecz produkują parę wodną i ciepło. Konin za to na pewno jeszcze w tym roku wprowadzi taki autobus do swojej floty, dzierżawiąc go. To wodorowe Solarisy 12 Urbino hydrogen.

Wielkopolskie miasto z nowoczesnym autobusem. Jako pierwsze w Polsce!

Z Solarisem dwunastką z napędem wodorowym poznańscy kierowcy już spotkali się 17 września 2019 roku – wtedy to pojazd miał polską premierę, debiutując właśnie w Poznaniu.
Oficjalna premiera światowa miała miejsce w czerwcu 2019 r. w czasie Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie, a przedpremiera… również w Wielkopolsce, w kwietniu w czasie pokazu w MZK Piła! W lipcu ubiegłego roku Konin podpisał pierwsze porozumienie na dzierżawę takiego autobusu w okresie czterech lat, już od tego 2022 roku.

Autobusem z podpoznańskiego Bolechowa interesują się też zagraniczni przewoźnicy: Urbino 12 hydrogen przeszedł testy w Austrii – w Graz i Klagenfurcie, we Włoszech i w Niemczech (u operatorów z Frankfurtu, Kolonii i Wuppertalu) – gdzie też zdobył nagrodę niemieckiego czasopisma Busplaner w kategorii pojazdu koncepcyjnego.
Już w 2019 roku pierwszy przewoźnik zadeklarował zakup: to włoskie przedsiębiorstwo SASA z Bolzano, które zamówiło dziesięć sztuk, z możliwością zwiększenia zamówienia o dwie dalsze. Autobusy miały kosztować Włochów ponad 12,74 mln EUR. Wówczas, według InfoBusa jeden autobus miałby kosztować około 4,6 mln zł.

Poznań zainteresował się zakupem wodorowych autobusów Urbino 12 hydrogen, składając wniosek o dofinansowanie zakupu 84 pojazdów do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a równo rok temu, przyjmując na testy jeden z pojazdów. Ówczesny prezes MPK Poznań, Wojciech Tulibacki, mówił: „Wierzymy, że wodór to przyszłość transportu publicznego. Jest dostępny i przyjazny dla środowiska. Pojazdy, w których będzie wykorzystywany jako paliwo, mogą stać się alternatywą dla autobusów z silnikami spalinowymi, a w przyszłości nawet elektrycznych autobusów bateryjnych”. Poznań oceniał wówczas we wniosku, że w latach 2022 – 2025, chciałby kupić 38 autobusów o standardowej długości 12 metrów i 46 przegubowych, 18-metrowych. Tymczasem wiadomo już, że Fundusz zaakceptował plan dofinansowania, ale mniejszej ilości wozów – do 25 pojazdów, przy czym dofinansowanie wynosiłoby 68 mln złotych.

– Trwa procedura związana z umową z NFOŚiGW – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik MPK Poznań. – Po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku, w toku negocjacji Spółce MPK Poznań zostało zaproponowane dofinansowanie, ale w ograniczonym zakresie. Uzgodniono, że możliwy będzie zakup 25 pojazdów o długości 12 metrów. Dostawca zostanie wybrany w przetargu – autobusy mogą trafić do Poznania pod koniec 2023 roku. Jak dowiadujemy się w MPK Poznań, jego kierowcy, którzy mieli możliwość poprowadzenia tego pojazdu podczas prezentacji, twierdzili, że nie różni się zasadniczo od prowadzenia autobusów spalinowych.

– Natomiast – co istotne – wybrany w drodze przetargu wykonawca nie tylko dostarczy zamówione pojazdy, ale również przeszkoli w zakresie ich obsługi pracowników, w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego – dodaje Agnieszka Smogulecka.
– Firma Solaris wygrała w MZK Konin postepowanie przetargowe na dzierżawę Solaris Urbino 12 hydrogen z terminem dostawy na połowę tego roku – mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solaris Bus & Coach sp. z o.o.. – Pojazd ten był także testowany przez MPK Poznań. Opinie operatora były bardzo pozytywne. Z pewnością firma Solaris będzie zainteresowana udziałem w ewentualnym postępowaniu przetargowym, na dostawę tego typu autobusów dla poznańskiego przewoźnika.

Jak informował w czasie premiery autobusu „Głos Wielkopolski”, Solaris Urbino 12 hydrogen jest niskopodłogowym autobusem miejskim, bez stopni poprzecznych w środku i napędzanym za pomocą energii elektrycznej pozyskiwanej z wodorowych ogniw paliwowych. Pięć butli kompozytowych o pojemności 312 l każda, ulokowanych jest na dachu pojazdu, co pozwala na zmagazynowanie 34 kg wodoru. Przy spalaniu 8,5-10 kg wodoru na 100 kilometrów, autobus będzie miał zasięg 350-400 km. Ten model ma na pokładzie także inne źródło napędu – baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, która ma być wsparciem dla głównego układu napędowego w chwili największego zapotrzebowania na energię; bateria ta ma być ładowana energią pochodzącą z wodoru, lub – jak w innych autobusach elektrycznych – z gniazda ładowarki.

Źródło: gloswielkopolski.pl